W zależności od umiejętności i wykonywanej specjalności rzeczoznawca może posiadać poniższe kompetencje w ramach prowadzonej działalności co sprawia, że ma dość szeroką skalę wykonywania pracy. Jest to pewna zaleta, która pozwala na wybór poszczególnych prac na rynku usług.

I - Technika samochodowa

  1. Identyfikacja pojazdów, ustalenie marki, typu oraz rodzaju pojazdu i roku produkcji.
    • Systematyka VIN, sposoby badań oryginalności znaków.
    • Części składowe numeru VIN.
    • Identyfikacja pojazdu z ustaleniem roku produkcji, rejestracji, parametrów technicznych pojazdu i silnika, wyposażenia dodatkowego, powłoki lakierowej, ogumienia.
  2. Określanie autentyczności numeru identyfikacyjnego pojazdu
    • Badania organoleptyczne.
    • Badania mechanoskopijne.
    • Ustalanie pierwotnych numerów identyfikacyjnych oraz zasady postępowania w sprawach o wykluczenie ingerencji w pole numerowe.
  3. Ocena stanu technicznego pojazdu, nadwozia, silnika i jego zespołów, ogumienia i oświetlenia
    • Dane techniczne pojazdu.
    • Data rejestracji i badań technicznych.
    • Przebieg całkowity.
    • Powłoka lakierowa.
  4. Ustalanie zgodności stanu faktycznego pojazdu z wymaganiami właściwych warunków technicznych
  5. Ocena stanu technicznego pojazdów po wykonanych naprawach, między innymi: kryteria oceny stanu technicznego nadwozi i kabin, silnika, zespołów przeniesienia napędu, układu kierowniczego, hamulcowego, zawieszeń i powłoki lakierowej
  6. Opiniowanie pojazdów zabytkowych, unikatowych, kolekcjonerskich, typu SAM i opracowanie dokumentacji pojazdu
    • Akty prawne dotyczące pojazdów zabytkowych i SAM.
    • Sposoby wykonywania dokumentacji technicznej pojazdu zabytkowego i kolekcjonerskiego.
    • Protokół oceny stanu technicznego pojazdu zabytkowego.
    • Kwalifikowanie pojazdów jako unikatowe lub mające szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji.
  7. Badania zużycia paliwa
    • Badania zużycia paliwa dla potrzeb eksploatacji pojazdów.
    • Metodyka badań.
    • Warunki techniczne wykonywania pomiarów.
    • Urządzenia pomiarowe.
    • Trasa pomiarowa – wymagania, które musi spełniać trasa pomiarowa.
    • Obliczanie wyników zużycia paliwa.
  8. Badania układów zasilania, w tym instalacji LPG
    • Metody pomiarowe.
    • Rodzaje układów zasilania silników.
    • Aparatura pomiarowa układów zasilania silników.
  9. Badania układów spalania pod kątem ekologii
    • Znajomość zasad regulaminów i dyrektyw dotyczących dopuszczalnych ilości związków toksycznych w spalinach silników spalinowych.
    • Metody i aparatura pomiarowa.
  10. Ocena jakości powłok lakierowych
    • Praktyczne wiadomości z dziedziny lakiernictwa samochodowego.
    • Główne składniki lakierów samochodowych.
    • Rodzaje powłok lakierowych.
    • Materiały stosowane w naprawach lakierniczych.
    • Wady powłok lakierowych.
    • Ocena powłoki lakierowej po naprawie.
  11. Homologacja pojazdów
  12. Znajomość regulacji prawnych w zakresie homologacji

II – Ruch drogowy, w tym rekonstrukcja zdarzeń drogowych

  1. Znajomość krajowych aktów prawnych dotyczących pojazdów i ruchu drogowego.
  2. Znajomość międzynarodowych aktów prawnych dotyczących bezpieczeństwa i parametrów pojazdów.
  3. Teoria ruchu pojazdów.
  4. Organizacja ruchu drogowego i bezpieczeństwa jego użytkowników.
  5. Bezpieczeństwo czynne i bierne.
  6. Zastosowanie najnowszych rozwiązań elektronicznych systemów bezpieczeństwa w samochodzie np. ABS, ASR, ESP, AIR-B, GPS.
  7. Energochłonność i zasady odkształceń pojazdów.
  8. Rekonstrukcja zdarzeń drogowych i zaistniałych uszkodzeń pojazdów.
  9. Posługiwanie się specjalistycznymi programami komputerowymi w rekonstrukcji zdarzeń drogowych.
  10. Przystawanie geometryczne i fizyczne w odwzorowaniu uszkodzeń powstałych w wypadku drogowym.
  11. Charakterystyka metody SILIBARA i jej zastosowanie w rekonstrukcji wypadku z udziałem pieszego.
  12. Parametry decydujące o skutkach zderzenia pojazdów.
  13. Warunki dopuszczające pojazd do eksploatacji na drogach publicznych.
  14. Metodologia sporządzania opinii biegłego w skutkach zdarzenia drogowego.
  15. Charakterystyka tachografów w pojeździe samochodowym i jej wpływ na analizę zdarzeń drogowych.
  16. Specyfika analizy powypadkowej z udziałem pojazdów specjalnych, w tym jednośladowych.

III - Wycena wartości oraz koszty i jakość napraw pojazdów

  1. Określenie wartości rynkowej pojazdu
    • Omówienie pojęć wartości pojazdu: wartości bazowej, rzeczywistej, celnej, rynkowej.
    • Określenie wartości pojazdu z uwzględnieniem wskaźników wartości.
    • Znajomość programów dotyczących wyliczania wartości rynkowej pojazdu.
  2. Ustalenie zakresu uszkodzeń pojazdów po wypadkach, kradzieżach itp. Obliczanie szkód w pojazdach dla towarzystw ubezpieczeniowych
    • Identyfikacja pojazdu.
    • Rodzaj i opis uszkodzeń pojazdu.
    • Opis i kwalifikacja uszkodzeń pojazdu.
      • Kolejność opisu uszkodzeń.
      • Dokumentacja fotograficzna.
      • Ustalenie czasu naprawy pojazdu, części, zespołów.
  3. Sporządzanie kosztorysów napraw w systemie AUDATEX, EUROTAX, INFO-EKSPERT
    • Pojęcie systemu informatycznego.
    • Charakterystyka ogólna systemu w rozliczeniach szkód.
    • Baza danych.
    • Karta typu – komputerowy formularz.
    • Ogólna charakterystyka systemu w rozliczeniach szkód.
    • Kalkulacja szkód komunikacyjnych w oparciu o katalogi i program komputerowy.
    • Rozwój technologii informatycznych i możliwości ich wykorzystania w procesie likwidacji szkód.
  4. Weryfikacja kosztorysów napraw pojazdów
    • Umiejętność wykonania oraz weryfikacja kosztorysów naprawy powypadkowej pojazdu, w świetle wymagań towarzystw ubezpieczeniowych i wymaganych technologii napraw w warsztacie naprawczym.
    • Wykorzystanie opisu uszkodzeń bądź „karty typu” w systemie AUDATEX.
    • Ustalenie wysokości szkody.
      • Koszt robocizny.
      • Koszt części zamiennych.
      • Wartość pozostałości.
      • Wielkość szkody całkowitej.
    • Określenie ubytku wartości pojazdu w wyniku naprawy nadwozia.